Turizm Yazarları ve Gazetecileri Derneği

Hollanda’dan talep var, uçak yok!

Corendon ortaklar

Hollanda ve Belçika pazarındaki son dakika satışlarında yüzde 30’lara varan artışlar yaşandığını açıklayan Corendon Turizm Grubu Kurucu Ortağı Atılay Uslu, uçak bulmakta zorluk çektiklerini söyledi.

Bünyesinde hava yolu şirketi, tur operatörü ve oteller bulunduran Corendon Turizm Grubu’nun iki ortağı Yıldıray Karaer ve Atilay Uslu, Antalya’da basın mensupları ile bir araya gelerek Hollanda pazarını değerlendirdiler. Ortaklar, Türkiye’nin güzelliklerini göstermek adına ‘Discover Turkey’ adlı etkinlik kapsamında, Hollanda’dan aralarında 1 milyon takipçisi de olan Instagram ve blogerlardan oluşan 50 kişiyi ağırladı. Son dört haftada Hollanda’dan Türkiye’ye talebin yüzde 30 arttığını belirten Uslu,  “’Bu gidişle 30 Haziran’da yok satacağız, çünkü koltuk kapasitesi yok. Bizim 3 tane hava yolu şirketimiz var ve hepsi dolu. Şimdi başka hava yolu şirketlerinden koltuk almaya çalışıyoruz. Herkes  krize göre konumlandırdığı için uçak bulmak zorlaştı. Uçak bulabilirsek bu eksiyi artıya çevirebiliriz. İşler yolunda giderse 2018’de Hollanda’dan Türkiye’ye turist patlaması yaşarız” dedi.

2015’in gerisinde

Son 4 haftadır Hollanda pazarında bir önceki yıla göre yüzde 30’luk artış yaşandığını kaydeden Atılay Uslu, buna karşın hala 2015 yılına göre yüzde 50 geride olduklarının altını çizdi. Mayıs ayında Türkiye’de tatile giden çocuklu 1100 aile ile araştırma şirketi GfK’ya yaptırdıkları anketin sonuçlarını değerlendiren Uslu, sonuçların umut verici olduğunu vurguladı. Uslu, Türkiye’ye tatile giden Hollandalıların yüzde 47’sinin korkarak gittiğini, fakat sonra memnuniyette 8.5 ile İspanya ve Yunanistan’ın üzerinde puan verdiğini açıkladı.

Ankete katılanların yüzde 96’sının “Türkiye’de kendinizi emniyette hissettiniz mi?” sorusuna evet dediğini, yüzde 89’unun ise Türkiye’ye tekrar gidebileceğini söylediğini açıklayan Uslu, “Bu sonuçlar moralimizi ve umutlarımızı yükseltti” dedi.

“Talep başladı uçak yok”

2017 yılında tüm şirketlerin krize göre konum aldığını anlatan Uslu, “Şu an Türkiye’ye turist getirecek uçak sayısında sorun var. Uçak bulabilirsek belki eksiyi artıya çevirebiliriz. Yeni bir kriz çıkmaz ise 2018 yılında yüzde 100’leri bulan artışları görebiliriz” dedi. Şirket olarak 2017 yılında tüm satışlarında yüzde 11 artış kaydettiklerini açıklayan Uslu, Yunanistan pazarında yüzde 80’lere varan artışlar kaydettiklerini söyledi.

Yaşanan krizler nedeniyle planlama yaparken uçak koltuk kapasitelerini Yunanistan, İspanya ve Portekiz’e kaydırdıklarını anlatan Uslu, “Şimdi oralardan uçakları iptal ederek Türkiye’ye çeviriyoruz” dedi.

Etkinliği iptal edecektik

2017’de tüm Avrupa’da Türkiye’ye dönük antipropaganda yapıldığını belirten Yıldıray Karaer, ”Aslında pazardaki düşüş 2016 yılında başladı. Başlangıcı ise Rusya ile yaşanan gerilim değildi” dedi. 2016’da başlayan olumsuz havanın 2017’de de devam ettiğini kaydeden Karaer, 2017 senesinin tek memnun eden tarafının Rus turistin Türkiye’ye dönmesi olduğunu ifade etti. Karaer, ”Ancak bu bize yetmiyor. Türkiye’ye gelen turist sayısı 32 milyondu. Biz bunun 50 milyona çıkarılması gerektiğini konuşurken Avrupa’daki olumsuz hava ve Türkiye’deki huzur ortamının bozulması turist sayılarını aşağıya çekti” değerlendirmesini yaptı.

Hollanda ile yaşanan gerilim sonrası planladıkları tanıtım faaliyetlerini askıya aldıklarını hatırlatan Karaer şunları söyledi: “Çünkü ne kadar tanıtım faaliyeti yapsak da sonuç alamayacağımızı gördük. Ortağım Atilay Bey ile birlikte, Türkiye’nin imajını toparlayıp, insanları buraya yeniden getirmek için yaptığımız planlamalar vardı. Örneğin, bugünkü etkinliği aslında 10 Nisan’da yapmayı planlamıştık. Ancak o dönemde buraya bir uçak dolusu misafir getirmenin bir anlamı olmayacaktı. Biz de etkinliği  iptal edip etmemeyi tartıştık. Ancak iptal etmek Türkiye spesiyalisti olarak başladığımız Hollanda pazarında kendi kendimizi inkar etmemiz anlamına gelecekti. Bizim inancımız kalmamış gibi bir mesaj verilecekti. Bu nedenle etkinliği 12 Haziran tarihine erteledik. Bu etkinlikle, insanlara Türkiye’nin sıcak yüzünü tekrar göstermeyi amaçlıyoruz.”