Turizm Yazarları ve Gazetecileri Derneği

Kadıköy-Kartal Metrosu açıldı

DSC_0081Başbakan Recep Tayyip Erdoğan, Kadıköy-Kartal Metrosu’nun İstanbul’ yıllık 1 milyar 153 milyonluk bir tasarrufu kazandıracağını söyledi.

Öncelikle bu hatla zaman noktasında büyük tasarruf sağlanacağını kaydeden Erdoğan, şunları söyledi:

”Kişi başına yıllık 15 güne tekabül eden bir zaman tasarrufunu bu hat sayesinde sağlamış olacağız. 

Akaryakıttan, bakım giderlerinden, yol bakım ve onarım giderlerinden büyük tasarruf sağlayacağız. Yaptığımız hesaplamalara göre, bu hatla birlikte, Türkiye’ye, İstanbul’a, İstanbullu kardeşlerimize, yıllık 1 milyar 153 milyonluk bir tasarrufu kazandırmış olacağız. Eğer bu metro hat yapılmasaydı, Kadıköy-Kartal arasında her yıl 32 otobüs ve 67 minibüsün devreye alınması gerekiyordu. Biz şimdi, tam tersine, ilk yılda 572 otobüsün, 1.227 minibüsün trafikten çekilmesini bekliyoruz ki bu da trafikte çok büyük rahatlamaya yol açacak.” 

Kartal-Kadıköy 32 dakika 

Başbakan Recep Tayyip Erdoğan’ın 29 Ocak 2005 temelini attığı Kadıköy – Kartal metrosu, Kadıköy ile Kartal arasını 32 dakikaya indiriyor. Yerin 30-40 metre altına inşa edilen 16 istasyonlu metroda 48 bin 572 metre uzunluğundaki rayların döşenmesi için 5 milyon 350 bin kilogram ray kullanıldı. Çift hatta toplam tünel uzunluğu 44 kilometre. Yaklaşık 3,1 milyar liraya malolan metronun yapımında 4 bin 850 kişi 45 ay boyunca çalıştı. 

Kartal’dan metroya binen bir yolcu için (Marmaray, Yenikapı-Hacıosman, Otogar-Bağcılar-İkitelli Hatları tamamlandığında) yolculuk süreleri ise şöyle:

Kartal – Kadıköy: 32 dakika

Kartal – Üsküdar: 35 dakika
Kartal – Yenikapı: 47 dakika
Kartal – Taksim: 55 dakika
Kartal – Otogar: 66 dakika
Kartal – Hacıosman: 79 dakika
Kartal – Havalimanı: 79 dakika
Kartal – Olimpiyat Stadı: 89 dakika
 

Akıllı sinyalizasyon-akıllı tren konsepti 

Newyork Metrosundan alınan sinyalizasyon örneğinin uygulandığı Yenikapı -Hacıosman Metro hattında yolcu arttığında tren sefer aralıklarını çok kısa aralıklara indirmek mümkün oluyor. Kadıköy-Kartal metro hattında onun bir adım ilerisine geçerek, trenler makinistsiz (sürücüsüz) olarak sadece kumanda merkezindeki operatörün bilgisayarın mouse’ına tıklamasıyla kontrol ve idare edilebilecek. 

Engelli erişimine uygun metro: Tüm istasyonlarda ve istasyon girişlerinde, uluslararası standartlar doğrultusunda; yürüme ve ikaz bantları, tutunma barları ve özürlü asansörleri tesis edildi, yüzeyden perona erişim kolaylığı sağlanıyor. 

Görme engelliler için toplamda 9 kilometre zemine kabartılı yürüme yolu yapılarak istasyon girişinden perona kadar güvenli erişim sağlanıyor. 

Hattın hayata geçmesiyle sağladığı tasarrufun, ekonomiye olan yıllık net katkısı: 1 milyar 152 milyon 498 bin 064 dolar.

Metronun işletmeye alındığı ilk yılda 572 otobüs ve 1227 minibüsün trafikten çekilmesi planlanıyor.

Metro yapılmasaydı, mevcut otobüs ve minibüs sayısına her yıl için 32 otobüs ve 67 minibüs daha ilave olacaktı. 

Metro kullanımı, yılda 28 milyon litre yakıt tasarrufu sağlayacak. 

Dünyanın en hızlı kazılan metrosu 

Metro hattının enleri ise şöyle: Dünyanın şehir içinde en hızlı kazılan metrosu. Günde 150 metreyi bulan rekor tünel kazısı. Türkiye’nin ilk sürücüsüz metrosu: Akıllı Sinyalizasyon-Akıllı Tren konsepti. Özürlü erişimine uygun metro. İstasyonlarda otobüs, taksi ve özel araç entegrasyon alanlarına sahip. Her istasyonda her yöne erişim imkanı. 

Metronun Kartal’dan Kaynarca’a 3 istasyon daha ilavesiyle uzatılması için toplam 4,5 kilometre olan uzatmanın tünellerinin bugüne kadar yüzde 85’i açıldı. İstasyonlar ise; Yakacık, Pendik, Kaynarca.