Turizm Yazarları ve Gazetecileri Derneği

OTA’lar sanal otel zincirine dönüşecek mi?

Hayatımıza hızlı bir giriş yapan teknoloji her alanda olduğu gibi, konaklama sektöründe de oyunun kurallarını yeniden belirliyor. Online (çevrimiçi) rezervasyon işlemlerin devreye girmesiyle OTA’larla (Online Travel Agents –Online Seyahat Acentaları) tanıştık…

Sanal ortamlarda yapay zekayı yoğun kullanan Google, Facebook, Priceline, Expedia, TripAdvisor, Booking.com gibi oluşumlar. günümüzün en büyük OTA’ları olarak tanımlanıyor. Geçenlerde Almanya’nın Berlin kentinde gerçekleştirilen ITB’de düzenlenen panel, toplantı gibi etkinliklere baktığımızda büyük çoğunluğunun teknoloji odaklı olduğunu görüyoruz. Bu toplantılardan birinde yapılan konuşmalarda, OTA’ların yakın gelecekte birer sanal otel zincirine dönüşeceğine dikkat çekildi.

Teknoloji geliştikçe, OTA’lar platformlarına daha fazla para yatırarak, daha iyi bir konuma gelmeye başladı. Oteller de bu büyük yatırımlara ayak uydurup, online satış gerçekleştirebilmek adına ellerinden gelen çabayı gösteriyor. Nitekim bazı otel zincirleri arasında başlayan “Collections” özel seçki, koleksiyon marka girişimleri hız kazanıyor.  İlk etapta Marriott’un “The Autograph Collection”,  Starwood’un “Tribute Portfolio”, Hilton’un ‘CURIO by Hilton” ve Best Western’in “BW Premier Collection” girişimlerini sayabiliriz.

Otel zincirleri sanal ortamda oluşturdukları kendilerine özgü platformlarla, online ve mobilde daha atak olmayı hedefliyor. Aslında bu sanal platformlar kişiye özgü (Me2) felsefesinin birer yansıması olarak karşımıza çıkıyor. Zincir oteller bu girişimleriyle, sunulacak özel tekliflerden haberdar olmak isteyen misafirlerinin kendilerini takip eder hale getirmek istiyor.

Özel seçki, koleksiyon mantığıyla hizmet verecek olan “Collections” sanal platformlarında, zincir otellerin misafire sunacağı özel hizmetleri anlatılacak. Oteller bu  platformlar sayesinde, farklı kategorideki markalaşmalarını, sundukları rezervasyon kolaylığını, daha iyi, daha esnek iptal politikalarını, sadakat, ödül programları, 24 saat Check-in check-out  esnekliğini, ‘süper koruyucu’ olarak nitelenen kişiye özel oda fiyatı uygulaması gibi farklılaştırılmış hizmetlerini birleştiriyor.

OTA’lara olta!

Otel zincirlerinin bu girişimlerinin altında, sanal ortamlarda yapay zekayı yoğun kullanan günümüzün en büyük OTA’larına ‘olta atma’ düşüncesi yatıyor. Bilindiği gibi büyük OTA’lar (Online Travel Agents –Online Seyahat Acentası) yapay zeka ve cihazların öğrenme teknolojilerini yoğun kullanıyor. Bu teknolojiler sayesinde otellerin misafire sunacağı özel fiyat, sadakat programı teklifleri hızlıca saptanıp, site ziyaretçinin karşısına getiriliyor. OTA’ların sohbet robotları artık site ziyaretçilerinin seyahatle ilgili tüm sorularını yanıtlayabiliyor.

Fransız otelcilik devi Accor, 2016’da, Müşteri İlişkileri Yönetimi (CRM)’ye yatırım yaptı. John Paul’un 50’yi aşkın ülkede, 50 binden fazla ortağı olan, 360 derece sezgisel analiz ve profilleme yapan veri platformu  “Concierge”nı satın aldı. Hilton, Marriott, Wyndham ve diğer zincir oteller kendi sanal asistan çözümlerine yatırım yapıyor.

Günümüzün büyük OTA’ları yönetenler de, teknolojiye ciddi paralar harcıyor. Yatırımların da tek amacı var: Tüm teknolojiler birbiriyle bütünleştirip tek hale getirmek! Bir yandan zincir otellerin yeni girişimleri, öbür yandan sohbet robotları, sanal asistanlar, Amazon’un “Alexa”, Google’ın SIRI  ile “Google Asistanı” derken, yakın gelecekte OTA’lar karşımıza zincir otellerin koleksiyonlarını derli-toplu sunan birer sanal otel zinciri olarak çıkacağa benziyor.

Uzmanlar, şimdilik bu girişimlerin OTA’lar için yeterli olup olamayacağını kestiremiyor. Buna karşın bazıları herkese mevcut teknolojik gidişata ayak uydurmayı önerirken, bazıları da yeni girişimlerle savaşılmasını öneriyor. Bu konuda kimin ve hangi girişimin üstün geleceğini yaşayıp göreceğiz…