Turizm Yazarları ve Gazetecileri Derneği

Seminer 5: “Turizmde reka-birlik”

Seminer 5: Turizmde reka-birlik

tuyed-amblemTUYED Başkanı Kerem Köfteoğlu, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi´nin turizm bölümünün yeni öğrencilerine, 18 Eylül´de “Turizmde Kızışan Rekabet, Reka-Birliği Gündeme Getiriyor” başlıklı bir sunun yaptı. Köfteoğlu´nun, 18 Mart Üniversitesi Terzioğlu Kampüsü Troiya Kültür Merkezi´deki sunumun özetini aşagıda göreceksiniz:

 

Finans piyasalarındaki artçı depremler dünya ekonomilerinde ciddi sarsıntılara yol açerken, sarsıntılar ülkeler ve şirketlerarası işbirliklerini de öne çıkarıyor.

Şimdi herkesin olup bitenleri doğru okuyup, gelişen duruma göre kendini konumlandırması gerekiyor. 

 

Gelişen durumlara ayak uydurulmamasının acı sonuçlarını turizmin özellikle Türk kökenli tur operatörlüğü bacağında yaşadık. Çok değil, daha 11 yıl önce, başta Avrupa pazarı olmak üzere, Rusya, İskandinavya ve Balkan ülkelerinden Türkiye?ye turist getiren 20 Türk kökenli tur operatörü vardı. Bunların çoğu satıldı, satılmayan ya battı ya da küçüldü.

 

Türk kökenli tur operatörleri, piyasadaki gelişmeleri yakından izleyip doğru konumlanamadıkları, yeterli özsermayeye sahip olamadıkları ve arkalarına bankaları alan Batılı devlerin öldürücü rekabetine dayanamadığı için piyasadan silindiler.

 

Oyuncular değişti, oyun da değişiyor

Turizmde kızışan rekabet, herkesi önlemler alıp, yeni işbirlikleri geliştirme ve ortak hareket etmeye zorluyor. Adam. M. Brandenburger ve Barry J. Nale bu durumu ?Co-opetition?, Türkçeye ?Ortaklaşa Rekabet? adıyla çevrilen kitaplarında anlatıyor. ?Reka-birlik? diye de çevirebileceğimiz kitap, rakiplerin neden ortaklaşa veya birlikte rekabet etmeleri gerektiği anlatılıyor.

 

AB?nin 10 yeni üyesi hızla turizme ısınıyor. Dünya Seyahat ve Turizm Konseyi?nin (WTTC) ?Manifesto? başlığıyla hazırladığı rapora göre, yeni üyeler önümüzdeki yıllarda turizmden GSMH?larına toplam 46 milyar Avro?luk katkı sağlayacak. Turizmin yeni oyuncuları 2010?a kadar mevcut işgücüne ek olarak 3 milyon kişilik yeni istihdam yaratacak.

 

Ruslar ?çantada keklik? değil

Bu yıl ilk kez Alman turist sayısını geçen Ruslar, iyi para harcamalarından dolayı turist çeken tüm ülkelerin gözdesi haline geldi. Piyasanın tüm oyuncularının gözünü çevirdiği Rus pazarı ciddi kapışmalara sahne oluyor.Kapışma satın almalar veya birleşmelere yol açıyor. Öte yandan, vize alabildiği her ülkeye giden Rus turist herkese ?çantada keklik? olmadığını kanıtlıyor.

 

Reka-Birlik ya da Ortaklaşa Rekabet

Birbirine yaklaşan ürün ve hizmetler, ülke veya şirketlerarası işbirliklerini zorunlu kılıyor.

Ortaklaşa Rekabet (Co-opetition)  kitabı, ?Müşteri ürününüze diğer oyuncunun ürünüyle birlikteyken, tek başına olduğundan daha fazla değer verirse, o oyuncu tamamlayıcınızdır? diyor.

?Müşteri sizin ürününüze diğer oyuncunun ürünüyle birlikteyken, tek başına olduğundan daha az değer verirse, o oyuncu rakibinizdir? diye tamamlayıcı ile rakibi tanımlayan kitaptan tamamlayıcılarla ortak hareket edilmesi gerektiği sonucu çıkıyor.

 

Ne Yapmalı?

Almanya Kara ormanların eteğindeki  Baden-Württemberg eyaletinin, göller, kayak merkezleri ve doğa turizmi potansiyeline sahip kasabaları, Kara Orman Turizm Birliği?ni kurup, ?Kara ormanların 4 Güzeli? sloganıyla ortak pazarlamaya yöneldi.

 

Türkiye?nin de hem içerde hem de komşularıyla ortak paket turlar düzenlemesi gerekiyor. Örneğin, Adriyatik-Ege-Akdeniz´i dolaşan, Türkiye, Mısır, Tunus, Yunanistan ve İspanya´yı kapsayan büyük Akdeniz turları, Karadeniz´e kıyısı bulunan ülkeleri kapsayan ?Karadeniz Turları?, Antalya-İstanbul, Antalya-Kıbrıs, Kelkit Havzası, Marmara-Trakya, İç Anadolu-GAP turları, Antakya-G.Antep-Suriye gibi ortak paket turlara yönelmekte yarar var.

 

İç turizmi geliştirmeli

İç turizmi geliştirecek yöntemlerin devreye sokulması gerekiyor.

İç dinamiklerin harekete geçirilmesi, turizmin belli dönem ve yörelere sıkışmaktan kurtulup, ülke geneline yayılmasını sağlar.

Sizlerin gezip ülkenizi tanımaya yöneleik atacağı adımlar da iç turizmin gelişmesine katkı sağlar. Turistr olmayan turistleri anlayamaz görüşünden hareketle, sizleri sırt çantanızı alıp kendinizi yollara vurmanız gerekiyor.

Anadolu?nun henüz devreye alınmamış değerlerini pazara hazır hale getirmesi ve turizm kurumlarını tek çatı altında toplanıp, ortak karar almaları gerektiğini de diğer yapılması gerekenler diye sıralayabiliriz.