Turizm Yazarları ve Gazetecileri Derneği

Seminer 6: “Zonguldak´ta Maden Turları Düzenlensin”

Seminer 6: Zonguldak´ta maden turları düzenlensin

tuyed-amblemKömürün başkentinde maden arama turları düzenlensin

Zonguldak?ta Gezgin 67 Tur tarafından düzenlenen ?Batı Karadeniz Bölgesi?nde Turizmin Geleceği? başlıklı konferansta konuşan TUYED Başkanı Kerem Köfteoğlu, bölgede maden turları yapılabileceğini söyledi. Dünyanın bazı bölgelerinde bu tür turlar yapıldığını anımsatan Köfteoğlu, ?Yeni turizm trendlerinden biri deneyim yaşamak. Bu eğilim madenle özdeşleşen Zonguldak?ın karşısına bazı fırsatlar çıkarabilir. Uzmanların denetim ve gözetiminde risksiz bir maden ocağının turistik amaçlı tasarlanıp, gezginleri yerin altına indirip, sembolik maden aramayı da içeren turlar düzenlenebilir? dedi. (22.12.2008)

 

Yazı ve Fotoğraflar: Halil Tuncer

Gezgin 67 Tur tarafından Genel Maden İşçileri Sendikası´nın salonunda gerçekleştirilen konferansta Gezgin 67 Tur Genel Müdürü Engin Zaman ve gezi yazarı Gündüz Mutluay?da birer konuşma yaptı. Konuşmaların sonunda Devrek Baston ve El Sanatları Kooperatifi Başkanı Metin Dedeman, konuşmacılara bölgenin ünlü bastonlarından birer adet armağan etti. Konferans Turgay Türkkan?ın müzik dinletisiyle son buldu.

 

Gezi yazarı Gündüz Mutluay yaptığı konuşmada, bir dönem Zonguldak?taki madenleri yabancıların işlettiğini, o dönemler birçok kişi golfün adını bilmezken, kentte yabancı işletmecilerin kurduğu golf sahaları olduğunu söyledi. Mutluay, bu yabancıların günümüzde yaşayan torunlarına ulaşılıp bölgeye davet edilebileceklerini belirterek, ?Bir dönem dedesinin uzak bir ülkede yaşadığını bilen çoğu kişi buraları merak edip görmek ister? dedi.

 

Turist sayısı mı ortalama harcama mı?

Konuşmasında 2008 yılını da değerlendiren TUYED Başkanı Köfteoğlu, yılsonu tahminlerinin 25 milyonu aşkın turist ve 20 milyar dolar olarak telafuz edildiğini söyledi. Tahminin gerçekleşmesi halinde turist sayısındaki artışın bir önceki yıla göre yüzde 13, turizm gelirlerinin ise 7.5 olarak gerçekleşeceğini belitti.

 

Köfteoğlu, bu rakamlara göre Türkiye?nin geçen yıl olduğu gibi bu yıl da dünya turizminde ilk 10 ülke arasındaki koruyacağını belirterek, ?Ancak, Türkiye?de turistlerin kişi başı ortalama harcamalarını incelediğimizde dünya ortalaması olan 950 doların altında 608 dolar seviyesinde olduğunu görüyoruz. Dünya pazarına sunabileceğimiz 250?yi aşkın turizm çeşidi var. Turizmdeki yeni eğilimlerin yakından izlenip, tatilcinin ne istediğine kulak kabartılmalı. Bunun yapılması halinde, Türkiye?ye gelecek turistin daha fazla harcayacağı ve kişi başı ortalama harcamaların yukarı çekeleceği görülecektir? dedi.

 

2009 yılında öne çıkan temel turizm eğilimlerine doğa ve çevre eksenli turların damgasını vuracağına değinen Köfteoğlu sözlerini şöyle sürdürdü: Bu yeni moda turlara, deniz-kum-güneş turizminde olduğu gibi, milyonlarca kişi katılmıyor. Ancak, bu turlara katılanlar daha fazla para harcıyor. Örneğin, geçen yıl Türkiye?ye gelen turistlerin kişi başı ortalama harcamaları 608 dolarda kalırken, aynı yıl ülkesine sadece 5.6 milyon turist çeken Avustralya, turistlere ortalama 1.475 dolar harcatıp, kasasına tam 22 milyar dolarlık turizm gelirini koymayı başardı.?

 

Zonguldak Formentera kadar kazanabilir mi?

Zonguldak?ın yeni moda turizmler açısından zengin bir potansiyele sahip olduğunu belirten Köfteoğlu, turizmden hak edilen payın alınmasının hayal olmadığını şu örnekle anlattı: ?İspanya?nın doğusunda dört adadan oluşan Balear Adaları bulunuyor. Bu adalar ülke turizminden yüzde 10?luk pay alıyor. Adaların içinde 6 bin nüfuslu Formentera yılda 1.3 milyon turist ağırlayıp 1.5 milyar dolarlık gelir elde ediyor.

 

Zonguldak ise geçen yıl yerli-yabancı toplam 47 bin 439 turiste ev sahipliği yaptı. Zonguldak?ın turist sayısı ve gelir açısından İspanya?nın minik adasının seviyesine gelmesi zor değil. Bunun gerçekleşebilmesi için öncelikle, ortak akılda birleşmek gerekiyor. Beldeler, bölgeler, kurumlar birbirine küs, biri ötekini kıskanıyor. Dünyada baktığımızda ise ülke, kurumlar hatta aynı alanda faaliyet gösteren şirketlerin bile yeri geldiğinde ortak hareket ettiklerini görüyoruz.

 

Dünyanın belli başlı turistik merkezlerinde DMO (Destination Management Organization- Yerel Turizm Örgütlenmesi) hareketleri hızlanıyor. Türkiye?nin her yerinde oluşturulacak DMO?lar bölgelerinin tanıtım ve pazarlama stratejilerini belirleyip bu strateji doğrultusunda örgütlenerek hızla yol alacaklardır.?

 

Farklı ürünler sepeti oluşturmalı

Gezi yazarı Gündüz Mutluay, bölgenin Batı Karadeniz kavramı çerçevesinde ele alınmasının doğru olduğunu belirtti. Mutluay, bölgedeki tüm turistik değerlerden oluşan bir paket oluşturulması gerektiğine işaret  ederek, ?Siz sepete sahip olduğunuz tüm çeşitleri koyun. Herkes bu ürünlerden birini seçer alır. Sanayide kalkınmak pahalı. Tarımla zenginleşmek artık zor. Oysa, turizm küçük sermayeyle yapılacak geleceği olan bir sektördür. Zonguldak?ta turizmin gelişmesi herkesin para kazanmasına yol açar. Ancak, turizmden nasıl para kazanılacağının hazır bir reçetesi yok? dedi. 

 

Antalya?nın 1960?larda henüz bilinmediğin buna karşın o yıllar Akçakoca?nın bir turizm merkezi olduğunu hatırlatan Mutluay, ?Turizmin gelişmesi dometes üreticisine bile kazanç sağlıyor. Aklımıza gelmeyen köyler bile turizmden pay almak için birbiriyle yarışıyor. EMITT Fuarı?na katılıp birbirinden ilginç turizm değerlerini tanıtıyorlar. Sorarak ve araştırarak en uygun en doğru projeleri ortaya çıkarabiliriz. Nitekim, Türk Tarih Vakfı?nın üyelerine imeci usulü bir kahvaltı hazırlayan Akçakoca köylüleri, sorup araştırarak şimdi yeniden turizm yapabilme noktasına geldiler? dedi.

 

?Ereğli? sözünün Herakles?ten türediğini belirten Mutluay bu konuda şu bilgileri verdi: Herakles, hepimizin gücün simgesi olarak bildiği Herkül?den başkası değil. Nerede Ereğli

Varsa, orada Herkül?ün izleri var demektir. Buralardaki Cehennenağzı Mağarası mitolojide geçiyor. Halkımız kültürel mirasın devamı ve pratik zekasını kullanarak buraya; yine gücün simgesi olan ?Koca Yusuf? adını vermiştir. Bunu duyunca hiç şaşırmadım.?

 

1 milyon turist çekilebilir

Kendisi de profesyonel bir mağaracı olan Gezgin Tur 67 Genel Müdürü Engin Zaman da Zonguldak?ın mağara turizmi açısından zengin bir potansiyele sahip olduğunu söyledi. Gezdirdiği yabancıların gördükleri manzara karşısında büyülendiklerini belirten Zaman şöyle konuştu: ?Şimdiye kadar yaklaşık 13 bin kişiyi gezdirdim. Grupları denek gibi kullanıyorum onlarla sürekli bilgi alışverişinde bulunuyorum. Bazı konularda eğilimi belirleme anketleri 2500-3 bin kişiyle gerçekleştiriliyor. Elimde 13 bin kişiyle yapılan görüşmelerden çıkan sonuçlar var. Nerede neden etkilendiklerini ve ilginç fikirlerini bir yere not ediyorum.?

 

Gezdirdiği kişilerden derlediği bilgiler ışığında bölgenin yılda 1 milyon turisti rahatlıkla çekebilecek potansiyele sahip olduğunu belirten Zaman sözlerini şöyle noktaladı:

?Bu yüzden sloganımızı ?Hedef 2020, 1 Milyon Turist? diye belirledik. Ancak, 1 milyon turisti çekerken Antalya?nın düştüğü hatalardan ders çıkarmalıyız. İlk etapta gelenlere ortalama 650 dolar harcatıp 650 milyon dolarlık gelire odaklanacağız.

 

Yerli-yabancı ayrımı yapıp, yerli turisti ikinci sınıf uygulamaya kalkan otelleri teşhir edelim. Bu konularda takınacağımız net tavır bazı otelleri yanlış uygulamadanan caydırmada etkili olacaktır. Bu seminer ilerisi için sadece bir başlangıç. Bölgemizde doğru bir turizm politikasının yerleşmesini sağlamak amacıyla kamu, özel sektör, yerel yönetimler, turizm kuruluşlar ile turizm okulları arasındaki işbirliğinin sağlanması için çalışmalarımıza devam edeceğiz.?