Turizm Yazarları ve Gazetecileri Derneği

Turizm teknolojiyi yeterince değerlendiremiyor

“Günümüzün Turizm Trendleri” başlıklı SKAL Turizm Arenası’nda sektördeki gelişmeler ele alındı.

İsmail Toksoy– SKAL Turizm Arenası’nın üçüncüsü İstanbul Hilton Convention Center’da yapıldı. Yaklaşık 400 katılımcının yer aldığı “Günümüzün Turizm Trendleri” başlıklı etkinlikte, turizm sektöründeki son gelişmeler ve yenilikler ele alındı.

1BahattinYucelModeratörlüğünü SKAL Türkiye Federasyonu Başkan Danışmanı ve Turizm eski Bakanı Bahattin Yücel’in yaptığı ilk bölümde sektöre ilham vermek ve görüşlerini paylaşmak üzere Kültür ve Turizm Bakanlığı, Tanıtma Genel Müdür Yardımcısı İbrahim Yazar; Gazeteci, Girişimci, Yapımcı Elif Dağdeviren; LasVegas, Nevada Üniversitesi, Turizm Bölümü Harrah seçkin kürsü Prof. Şeyhmus Baloğlu ve Bilkent Turizm, İnşaat ve Ticaret AŞ, Bilintur AŞ Murahhas Azası Orhan Hallik konuk konuşmacı olarak yer aldı.

Yücel: İnternet kullanımı yaygın ama turizm yeterince yararlanmıyor

Toplantının moderatörlüğünü yapan Türkiye Federasyonu Başkan Danışmanı ve Turizm eski Bakanı Bahattin Yücel, dünyada giderek bireysel seyahatlerin arttığına dikkat çekerek, internet ve teknolojik yeniliklerin turizm sektörünü büyük ölçüde etkilediğini belirtti.

Konvansiyonel satış kanalları ve bunların en önemlisi olan tur operatörlüğünün darboğazda olduğunu vurgulayan Yücel, referans ve yorum sitelerinin giderek daha çok belirleyici olmaya başladığını söyledi. Türkiye’nin internet ve mobil teknolojilerde hem ileri hem de geri olduğunu kaydeden Yücel, internet ve sosyal medya kullanımının yaygın olmasının ileri yanı, turizmde bu alanın yeterince kullanılamamasın ise geri tarafı olduğunu dile getirdi. Yücel, “Çok geç kalınmazsa Türkiye bu alanda da öncü olabilir” dedi.

Dağdeviren: İnternet ve sinema iyi kullanılmalı

İnternet’in turizmin önemli bir parçası haline geldiğini kaydeden gazeteci Elif Dağdeviren, internetin gerektiği kadar etkili kulanılamadığına işaret etti. Özellikle otellerin interneti ve sosyal medyayı iyi kullanması gerektiğine vurgu yapan Dağdeviren, Türkiye’nin olanaklarını dünyaya anlatmanın en etkili aracının internet olduğunu savundu. Dağdeviren, internet mecralarına getirilen yasakların ise ülkenin aleyhine olduğunu söyledi.

Sinema ve televizyon film ve dizilerinin tanıtımın önemli araçları haline geldiğini de belirten Dağdeviren, yeni trendlerden birinin filmler için  mekan kullandırma ve ürün yerleştirme olduğunu kaydetti. Dizi ve film şirketlerin İstanbul’a ilgisinin arttığına değinen Dağdeviren, Anadolu’nun ise bu anlamda henüz yeterince tanınmadığı ve değerlendirilmediğini dile getirdi. Dağdeviren, Türkiye’nin de bu trendi iyi yakalayıp bu alanda birinci olması gerektiğine işaret etti.

Baloğlu Las Vegas özelinde sürdürülebilirliğe dikkat çekti

Skal Turizm Arenası’nda konuşan Las Vegas, Nevada Üniversitesi, Turizm Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Şeyhmus Baloğlu, tanıtım ve pazarlamada Las Vegas örneğini ele aldı. Son yıllarda sadece kumar değil eğlence şehri olarak da tanıtım yapan Las Vegas’ın yılda yerli ve yabancı 40 milyon ziyaretçi ağırladığına dikkat çeken Baloğlu, yabancı ziyaretçi sayısını 15 milyona çıkarma hedefi ile hareket edildiğini ve turizmden; 10 milyar doları toplantı ve kongre, 20 milyar dolar kumar, 10 milyar dolar da diğer alanlardan 40 milyar dolarlık ekonomik katkı sağlandığını söyledi.

Las Vegas’ta sürdürülebilirliğin önemli bir çıkış noktası olduğuna işaret eden Baloğlu, bütün projelerin sürdürülebilirlik temeline dayandırıldığını belirtti. Otel projelerinde de yenilenebilir enerjiye son derece önem verildiğini kaydeden Baloğlu, konaklama gelirlerinden yüzde 8’lik bir payın da tanıtma bütçesine aktarıldığını kaydetti.

“Tarihsel değerler etkin kullanılmalı”

Toplantıda, Bilkent Turizm, İnşaat ve Ticaret AŞ, Bilintur AŞ Murahhas Azası Orhan Hallik ve Kültür ve Turizm Bakanlığı, Tanıtma Genel Müdür Yardımcısı İbrahim Yazar da gastronomi ve tarihsel mekanların önemi ve işlevine dikkat çektiler. Likya Yolu, Göbeklitepe gibi tarihsel değerlerin turizmde etkili kullanımı için gerekli altyapının oluşturulması ve geliştirilmesi gerektiğine işaret etti.

Türkiye’nin yeni ortaya çıkarılan tarihsel değerlerini tanıtmada etkin kullanma yoluna gittiklerini söyleyen Kültür ve Turizm Bakanlığı, Tanıtma Genel Müdür Yardımcısı İbrahim Yazar ise son olarak Almanya’daki ITB Berlin Fuarı’nda Urfa’daki Göbeklitepe’nin tanıtımının yapıldığını ve ilgi çektiğini belirtti.